In de greep van de pen

Gepubliceerd op 25 juli 2020 om 12:33

DE pengreep. Waarom is die zo belangrijk en maakt het uit hoe die pen wordt vastgehouden?

 

Wel, uit onderzoek blijkt dat de manier waarop je de pen vasthoudt geen invloed heeft op het schrijfresultaat of de snelheid van het schrijven. Ook of je nu links of rechtshandig schrijft, doet hier niet aan. Linkshandigen (zoals mezelf) schrijven niet lelijker of minder vlot. Wel duwen ze bijvoorbeeld van nature harder op de punt. Vandaar dat met een vulpen schrijven zo een hel was vroeger ;-) 

Wat is dan wel belangrijk aan die greep en waarom horen we dan altijd over de dynamische driepuntsgreep met open webspace (SAY WHAT!!!,,,)? 

 

 

 

DEZE GREEP DUS!!

Dit simpelweg omdat dit de beste houding is. Niet dat andere houdingen minder zijn, maar als we dan toch 1 moeten aanleren aan de kids, is deze de top. Hij geeft de meeste stabiliteit en geeft de vingers de meeste bewegingsvrijheid.

 

De greep moet in de eerste plaats dus Dynamisch zijn. Dwz dat de duim, wijsvinger en middelvinger goed kunnen bewegen (buigen en strekken) en dat de pink en ringvinger voor stabiliteit zorgen. Hiervoor is een open ruimte (=open webspace) tussen duim en wijsvinger nodig waarin de pen ligt. Wanneer deze ruimte dicht is, kan het kind geen vingerbewegingen maken en zijn pen dus niet sturen. Als er bij een 'afwijkende' pengreep wel voldoende vingerbeweging mogelijk is, is het niet nodig deze te verbeteren! DUS: Stimuleer die dynamische driepuntsgreep van in de (2de)kleuterklas maar hou ruimte voor de natuurlijke greep van het kind!

 

Wist je trouwens dat na het 2de leerjaar het bijna onmogelijk is de greep nog te veranderen? Deze zit er tegen dan al volledig ingebakken

 

Het bevorderen van de pengreep. 

 

Er zijn heel wat aangepaste materialen om de pengreep te bevorderen maar let hiermee op. Denk er bij de groep- of klas-aankoop van pennen of schrijfhulpjes vooraf aan dat niet ieder kind die 3-puntsgreep heeft! Een schrijfhulpje KAN handig zijn maar is zeker niet altijd nodig.

 Ik help je graag verder bij het uitkiezen van een gepast hulpstukje moest dat nodig zijn. :-) 

Fijn motorische oefeningen aanbieden blijft DE beste methode

Naast het visualiseren door zelf het goede voorbeeld te geven kunnen prenten als extra ondersteuning dienen. Ja, ook al schrijft je kind met een andere voorkeurshand dan jij zelf. Kleur maar eens mee met dezelfde hand. Verbale ondersteuning mag hier natuurlijk niet bij ontbreken.

Ik ben grote fan van kleine hulpmiddeltjes. Teken bijvoorbeeld bolletjes (in verschillende kleuren) op het potlood om aan te tonen waar de vinger moeten. Teken de bolletjes ook op de hand, dan moet je kind de kleuren maar matchen.  Of draai een elastiekje rond het potlood om de hoogte aan te duiden waar het moet vastgenomen worden. Let op bij de lefties!! Deze kids moeten hun potlood net wat hoger vasthouden, zo zien ze beter wat ze schrijven! Op 2-3 cm van de punt tov 1 cm bij een rechtshandige.

 

Het aanleren van de pengreep:

  • Pinch en flip-it: Grijp je potlood op 1cm bij R- en 2-3 cm bij L-handigen van de punt vast tussen je duim en wijvinger, flip het rond tot het potlood op je hand (= in de webspace) rust, middelvinger eronder om steun te geven en klaar is kees.) 
  • Stip-it: Zet 3 verschillende kleuren van stipjes op het potlood. Teken dezelfde kleuren stippen op de vingers van je kind. Zo hoef je alleen maar de kleuren te matchen.
  • Sing-it: Gebruik een liedje of versje (iets als: zet je duim, wijs- en middenvinger nu snel klaar want die horen bij elkaar. Je potlood ligt er tussenin, dat is al een mooi begin. Buig en strek je vingers maar, dan zit je helemaal klaar.)

 

Het inoefenen van de pengreep:

  • Bij elke in te kleuren vlak een andere kleur moeten nemen (hé, dat kan ook met het draairad van ikea ;-)) 
  • Potloodklimmen: neem je potlood achteraan vast en klim door het gebruiken van je drie vingers tot helemaal tot de hoogte waar je moet vasthouden.
  • stok-stijf-stil spel maar dan met je potlood: zolang de muziek speelt danst het potlood in je hand, als deze stopt neem je het netjes in de driepuntsgreep vast.
  • En ik herhaal het nogmaals...heel veel fijn motorische oefeningen! ;-) 

 

Natuurlijk mogen we bij al dat schrijven, tekenen, kriebelen en krabbelen niet vergeten om netjes op onze stoel te zitten! Zullen we het binnenkort dan eens hebben over de zithouding?

 

Ben je bezorgd of heb je vragen, contacteer mij gerust voor meer informatie.

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.